واکنش جالب علی اوجی به حضور همسرش در هر ۲ فیلم امسالش | خائن کشی درباره مهدی بلیغ نیست
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۴۲۰۷۴
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، نشست رسانهای فیلم خائن کشی عصر امروز در خانه جشنواره برگزار شد. از میان عوامل این فیلم علی اوجی (تهیه کننده)، مسعود سلامی (مدیر فیلمبرداری)، سهیل دانش اشراقی (طراح صحنه)، محسن دارسنج (طراح چهره پردازی)، ستار اورکی (آهنگساز)، رضا یزدانی، سارا بهرامی، حمیدرضا آزرنگ، شکیب شجره، مهران مدیری، فرهاد آئیش (بازیگر) در این نشست حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی اوجی، تهیهکننده اثر، در ابتدای نشست درباره غیبت مسعود کیمیایی به عنوان کارگردان توضیح داد: کیمیایی یک نامه نوشت و همه چیز را در این باره توضیح داد. نمیتوانم چیزی فراتر از آن بگویم. وی یک کارگردان ۸۰ ساله با ۵۵ سال سابقه فیلمسازی است و طبیعی است که نخواهد مورد قضاوت قرار گیرد. به ویژه این که جشنواره امسال جشنواره جوانی است و ۷ فیلم اولی داریم.
وی افزود: من به عنوان تهیه کننده به تصمیم ایشان احترام میگذارم. شان این الماس های سینمای ایران باید حفظ شود.
احترام به اهالی رسانه اولویت دارداوجی در پاسخ به این که آیا مافیای او باعث شد بتواند برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر نشستی را بدون حضور کارگردان برگزار کند، توضیح داد: به طبع وقتی کارگردان فیلم حضور ندارد تصمیم به برگزاری این نشست خیلی سخت بود اما احترام به اهالی رسانه بر هر چیزی اولویت دارد. این رسانهها هستند که این روزها باعث می شوند سینمای ایران بیش از پیش رونق داشته باشد.
تهیهکننده فیلم خائن کشی درباره کوتاه شدن نسخه اصلی این فیلم گفت: کیمیایی دو نسخه فیلمبرداری کرد ما برای فیلم سینمایی روی یک نسخه ۱۲۰ دقیقه ای توافق کردیم و یک نسخه بلندتر داریم که میتوانیم وی اودی آن را در قالب یک سریال پخش کنیم.
اوجی درباره تامین هزینه ساخت این فیلم نیز گفت: یک شایعاتی وجود داشت مبنی بر آن که این فیلم متعلق به فیلم مارکت است. اما این فیلم با سرمایه کاملا شخصی ساخته شده است. چهار پنج نفر از جمله خود من پول ساخت این فیلم را دادیم. ماشینم را برای ساخت آن فروختم. از هیچ نهاد و ارگان دولتی پولی نگرفتیم.
وی درباره این که چرا برخلاف آنچه گفته شده بود، فیلم درباره مهدی بلیغ نیست، توضیح داد: این گمانه زنی مطبوعات بود به دلیل مصاحبه ای که آقای کیمیایی چند سال پیش کرده بودند مبنی بر این که یک فیلمنامه به نام خائن کشی دارد درباره مهدی بلیغ. من از ایشان خواستم قسمت زندگی بلیغ را حذف و سناریو را در ۵ تا ۶ ماه بازنویسی کنند. حالا فقط اسم کاراکتر اصلی مهدی است.
نرگس جزء مافیایم نیست!علی اوجی درباره این که چرا همسرش، نرگس محمدی، در هر دو فیلم او در جشنواره حضور دارد، گفت: من وقتی با نرگس محمدی ازدواج کردم بازیگر بود. من با یک بازیگر ازدواج کردم و ۸ ۹ فیلم تهیه کردم که تنها در دو مورد آنها حضور دارد. در فیلم ۲۸۸۸ تنها یک سکانس بازی کرده و در فیلم خائن کشی تعدد کاراکتر دست من را برای انتخاب بازیگر باز گذاشت تا از بازیگر درخشانی چون نرگس محمدی استفاده کنم.
وی افزود: رابطه کاری ما کاملا تعریف شده است. خودش هم میداند که اگر حس کنم نقشی بهش نمیخورد از او برای همکاری دعوت نمی کنم.
اگر سیمرغ را بدهند میبرم!مهران مدیری در بخشی از اظهاراتش در این نشست درباره پشیمانی از بازی در فیلم درخت گردو که دو سال پیش در جشنواره فجر حاضر بود، گفت: آن نقش برای من نبود و به خاطر رودربایستی بازی کردم. افتضاحی بود که گذشت.
مدیری در پاسخ به این که آیا امسال آمدید که سیمرغ را ببرید، با لحن طنز پاسخ داد: اگر بدهند می برم!
وی افزود: بهرحال هر کسی دوست دارد جایزه بگیرد. چون در این صورت احساس می کند کارش را به درستی انجام داده و توقعی که از او می رفت برآورده شده است.
بازیگر فیلم خائن کشی در ادامه گفت: هر بازیگری در طول زندگیش باید حداقل یک بار با مسعود کیمیایی کار کند. انقدر دانش او درباره همه چیز زیاد است، که از هر لحاظ از او یاد می گیرید. آقای کیمیایی خیلی سینما را بلد است.
به مصدق وفادار ماندمفرهاد آئیش، دیگر بازیگر فیلم در پاسخ به این که آیا پیش از بازی نقش دکتر مصدق درباره او پیش زمینه ذهنی داشتید، گفت: من از لحاظ چهره به مصدق شباهت دارم به همین علت در فیلم ها و تئاترهای مختلفی این نقش را بازی کردهام. آن زمان بیش از صد ساعت با مصدق زندگی کردم این بار هم نگاهی دوباره داشتم و از زاویه دید آقای کیمیایی این شخصیت را دیدم.
آئیش با بیان این که شناخت مصدق برای بازی در این نقش خیلی اهمیت داشت، گفت: اگر بازیگری بدون شناخت چنین نقشی را بازی کند خواه نا خواه با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد چون مصدق شخصیتی است که قبلا واقعا وجود داشته و از او ویدئو و صوت وجود دارد. فکر میکنم مصدق را حدودا می شناسم. سعی کردم به شخصیت او کاملا وفادار باشم.
مسعود سلامی، مدیر فیلمبرداری، نیز درباره تجربه همکاری با کیمیایی گفت: کارگردان به ما کدهایی می داد و فیلم هایی معرفی می کرد تا از آنها الگو بگیریم. قول دادم از سیاهی در این فیلم نترسم و سعی کردم فیلم را نوآر و تاریک فیلمبرداری کنم. گرفتن صحنه کسوف چالش بزرگی برای من و تیمم بود.
کد خبر 656195 برچسبها کارگردانان سینمای ایران جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: کارگردانان سینمای ایران جشنواره فيلم فجر بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران فیلم خائن کشی سینمای ایران تهیه کننده علی اوجی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۴۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش عباس عبدی به سخنان مهدی نصیری: اصلاحطلبی و براندازی دو راهبرد غیر قابل جمع است
به گزارش جماران؛ گفت و گوی عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی با خبرآنلاین در پی می آید:
پس از گفتگوی آقای نصیری با بیبیسی انتقادهای زیادی بویژه از سوی اصلاحطلبان داخلی مطرح شد دلیل آن چیست؟
واقعیت این است که در این مورد خاص اصولگرایان عزیز هستند که باید موضعگیری صریحی میکردند، آنان که درباره همه چیز برای اعلام موضع پا به رکاب هستند در این مورد سکوت کردهاند. ولی چون نمیخواهند به انتساب گذشته ایشان اشاره شود یا به این علت که به درستی گمان میکنند موضعگیری آنان فاقد نفوذ است زحمت این کار را بر دوش اصلاحطلبان انداختهاند.
فکر میکنید که چرا آقای نصیری فرایند عبور از منتهیالیه حکومت را تا منتهیالیه اپوزیسیون طی کرده است؟ و چرا با ایشان برخورد نشد و به راحتی اجازه خروج هم داشتند.
واقعیت این است که گرچه عبور این فاصله از سوی آقای نصیری موجب تعجب است ولی خیلی هم فوری رخ نداده است و چند سال طول کشیده است. این پدیده در میان جناح اصولگرایان حاکم مسبوق به سابقه است و تا کنون افراد زیادی این مسیر را رفتهاند. علت هم این است که آنان از نزدیک شاهد موارد بیصداقتی یا توطئهچینی و دودوزهبازی و در نهایت عمق اندک افکار در آن سو هستند. ابتدا خود را توجیه میکنند و میگویند انشاالله گربه است ولی وقتی زیاد شد از درون خالی میشوند و کافی است یک تجربه منفی شخصی هم پیدا شود و به یکباره از آنها عبور نمایند.
درباره عدم برخورد و آزادی خروج هم بیش از آن که نکتهای متوجه آقای نصیری باشد مربوط به تبعیضها و بیعدالتیهای رفتاری جاری است که موجب میشود کسانی را برای زدن کوچکترین حرفی احضار کنند و برای حجاب چنین تحت فشار قرار گیرند، دیگران با بیان تندترین مواضع آزاد باشند. در واقع باید با همه همینگونه با سعه صدر مواجه شوند. امیدواریم که چنین شود. مبنای رفتار نباید سیاسی باشد باید قضایی محض باشد.
فارغ از اینها به نظر شما ایشان چرا رفت؟
ما وظیفه داریم همان را که گفته باور کنیم مگر این که شواهد دیگری در نقض آن بیان شود. ولی مشکل آقای نصیری این است که به دلائل پیشگفته و سوابق موجود، احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزارههای اعلام شده ایشان همدلی کند، لذا همه در پی یافتن طرح و برنامهای پیچیده در پشت ماجرا هستند. با این حال باید منتظر بود تا حقیقت روشن شود.
به نظرتان آن طرف از او استقبال خواهند کرد؟
پاسخ به این پرسش سخت است. آن طرف نیروهای پراکنده و با وابستگیها و کارفرمایان سیاسی و فکری و حتی مادی گوناگونی هستند. بعلاوه در سطح اظهار نظر که افراد حرفهای خودشان را میزنند ولی در سطح همکاری بعید میدانم که با وجود چنین وضعی اعتماد کسی برای اقدام عملی جلب شود.
به عنوان آخرین سوال فکر میکنید ایده او برای کسانی جذاب است؟
دنیای سیاست بیش از این که دنیای ایدهها باشد دنیای قدرت است. میان قدرت و ایده باید رابطه نزدیکی باشد. این حرفها را دیگرانی هم در خارج زدهاند ولی بسرعت به حاشیه رفتهاند. در شرایط کنونی همان کسانی که علیه آنان حرف میزد، قدری از این فضا بهرهمند میشوند. به نظرم یک دو راهی قرار خواهد داشت که هر دو سویش زیان است.
ولی ایده او بیشتر ناشی از این است که سیاست به امری شخصی تقلیل یافته و گویی ارادههای افراد به تنهایی منشأ اثرات تعیین کننده است. بعلاوه براندازی قابل جمع با اصلاحطلبی نیست. فارغ از این که با کدامیک موافق باشیم یا خوب بدانیم راه میانبری هم وجود ندارد. برخی خواستهاند تحت عنوان تحولخواهی راه میانه نشان دهند در حالی که تحولخواهی بر مضمون و محتوا تاکید دارد که هم میتواند شامل اصلاحطلب شود و هم برانداز.
در حالی که این دو شیوه فعالیت سیاسی هستند. مثل زمان انقلاب که همه برانداز شدند با محتواهای کاملا متفاوت و حتی متضاد از یکدیگر. شیوه و راهبرد سیاسی قابل میانبر زدن نیست.